زیر گنبد کبود

یکی بود، یکی نبود. زیر گنبد کبود غیر از خدا هیچ کس نبود. یه مامانی بود که دو تا پسر داشت. یوسف و یحیا ...

پیوندهای روزانه

اصفهانم اینجاست

پنجشنبه, ۴ دی ۱۳۹۳، ۰۲:۰۸ ب.ظ

اصفهان بی شک یکی از شهرهایی است که در آن به بچه‌ها خوش می‌گذرد.

مکان‌های تفریحی باب طبع آن‌ها، مکان‌های تاریخی با معماری‌ها و نقاشی‌ها جالب، بازارهایی با خوراکی‌های سالم و ارزان، پارک‌های بزرگ و مجهز و رستوران‌های خوب و مطمئن از جمله دلایلی است که برای ادعایم می‌آورم.

این سومین باری بود که یوسف را به اصفهان می‌بردیم و هرچه‌قدر بزرگ‌تر می‌شود بیشتر می‌تواند پابه‌پای ما بیاید و لذت ببرد.

ناهار را قم در رستوارن «باما» میدان آیت الله دستغیب خوردیم. هم غذای خوبی دارد و هم فضای بازی کودکان. یک مربی مهربان هم تمام مدتی که شما غذا می‌خورید در اتاق بازی مواظب فرزندتان هست و با او می‌کند و در نهایت به او هدیه می‌دهد. صندلی کودک هم دارد.

ظهر اولین روز حضور در اصفهان را رفتیم باغ پرندگان تا آفتاب نیمه جان پاییز سرمای هوا را کم کرده باشد. این باغ کنار ناژوان قرار دارد و در حاشیه آن پارک بادی، تلسی، پارک پروانه‌ها، پارک خزندگان و بازار تره بار محلی قرار دارد. خیالتان بابت پارکینگ راحت باشد که بین راه پارکینگ‌های بزرگ هست. در ضمن می‌توانید داخل باغ کالسکه همراه داشته باشید.

بعد از این‌که از پل و ورودی بزرگ باغ پرندگان عبور کردید نفری 4000 هزار تومان می‌دهید و وارد بهشت پرندگان می‌شوید. البته بچه‌های زیر 4 سال بلیط نمی‌خواهند.

در این پارک همه نوع پرندهای هست و از همه بیشتر طاووس‌ها هستند که دیده می‌شوند و بالهایشان را باز می‌کنند.

بعضی از پرندگان مانند کرکس و مرغ عشق و ... در قفس نگهداری می‌شوند و بقیه آزاد هستند. یعنی دارید روی سنگفرش باغ راه می‌روید که می‌بینید یک طاووسک یا کبک از کنارتان عبور می‌کند و اصلاً هم از شما نمی‌ترسد.

برخی از پرنده‌ها در این باغ گروهی زندگی می‌کنند مثل فلامینگوها و برخی مقل بلبل خرما و خروس تنهایی این‌ور و آن‌ور می‌روند. به فرزندتان بگویید نباید به پرنده‌ها غذا بدهد و دلایلش را به او بگویید. هرچقدر دوست دارید در این پارک بمانید و زمان طولانی را برای ماندن در آن برنامه‌ریزی کنید.

این باغ همه روزهای هفته حتی ایام تعطیل از صبح تا 4 بعدازظهر باز است. اما چه بهتر که جمعه را برای بازدید از باغ انتخاب کنید تا بتوانید به بازار تره‌ بار نزدیک باغ بروید و از کشاورزان محصولات خودشان را بخرید و طعم واقعی میوه‌ها را احساس کنید. خرید ما زالزالک(کویج)، خرما، خرمالو، به، چای به، موسیر تازه، گردو باغ بهادران، کام کوات و ... . حتماً این بازار را تجربه کنید. مخصوصاً با بچه‌ها و اجازه دهید آن‌ها هم میوه دلخواهشان را انتخاب کنند.

میدان امام یکی از قشنگ‌ترین و بهترین جاهایی است که باید ببینید. پس یک زمان چند ساعته را به آن اختصاص دهید. کفش راحت بپوشید. برای بچه‌های نوپا کالسکه بردارید و دوربین را هم فراموش نکنید. فقط به مغازه‌های بازارچه و اطراف میدان اکتفا نکنید و حتماً سری هم به بازار قدیم قیصیریه بزنید و ادویه و سبزی خشک و کشک و چادری بخرید.

در قیصریه بودیم که اذان شد و ما نماز را به امامت آیت الله مظاهری در مسجد حکیم خواندیم. واقعاً مسجد دیدنی و دوست داشتنی بود.

دو سفره‌خانه هم در میدان هست که غذای خوبی دارد. یکی سفره‌خانه‌ای که نزدیک مسجد امام داخل بازارچه است و یکی هم نقش جهان که نزدیک مسجد شیخ لطف الله. ما این‌بار اولی را رفتیم که حوض بزرگ و فواره‌های قشنگی داشت و اصلاً به خانواده‌هایی که بچه‌هایشان از آب‌بازی لذت می‌برند نشستن روی تخت‌های کنار حوض را توصیه نمی‌کنم. اما صندلی کودک دارد.

در میدان امام که هستید برای ناهار و شام خانه‌تان سفره قلمکار بخرید. از کیفیتشان خیالتان راحت که می‌توان بین همه رخت‌ها و داخل ماشین لباسشویی آن‌ها را شست.

این‌بار اگر قرار باشد فروشگاهی را برای خرید سفره قلمکار و لباس‌های زیبای قلمکار پیشنهاد کنم، اسپادانا را پیشنهاد می‌کنم که جنسشان جور است و در سرای هنرمندان اسپادانا مقابل سفره‌خانه نقش جهان قرار دارد.

در همین سرای هنرمندان با هنرمندی آشنا شدم به نام خانم یزدی که عضو هیات علمی دانشگاه هنر بود و مجسمه‌های چوبی زیبایی می‌ساخت و در دکان کوچکش به نام نقش آفرین کار می‌کرد. برای یوسف سه تراش چوبی خریدم که واقعاً بی‌نظیر هستند. خرس، زرافه و گوزن!

بستنی‌های قیفی سبدی حاشیه میدان را حتماً امتحان کنید که واقعاً خوشمزه هستند و اگر حالا بچه‌ها خسته شده‌اند به قولتان عمل کنید و سوار کالسکه شوید. هر کالسکه ظرفیت سه تا چهار نفر را دارد و کرایه آن 5000 هزار تومان است که به شادی بچه‌ها می‌ارزد.

یک ساعتی را هم در جلفا و خیابان نظر قدم زدیم که همیشه حس خوبی دارد و از قنادی آن‌جا خاتون پنجره خریدیم. شام را هم رفتیم پیتزا همبرگر جکس (خیابان سعادت آباد) که هم کیفیت خوبی داشت و هم برخورد کارمندانش صمیمانه بود. صندلی کودک البته نداشت.

در مدتی که اصفهان بودیم دو شب را رفتیم هیات دوستانمان که در یک خانه قدیمی و زیبا بود. و این اولین تجربه‌های یوسف از هیات بود که حسابی به او خوش گذشت و بازی کرد و البته نباید با حضور یوسف به سخنرانان مراسم خوش گذشته باشد. J

ناهار برگشت را رستوان مهتاب خوردیم که کیفیت متوسطی داشت اما بستنی، پارک، و میز تعویض در سرویس بهداشتی بانوان از نکات خوب دیگرش بود. فست فودش صندلی کودک نداشت.

وقتی به تهران رسیدیم هنوز غروب نشده بود و تهران بعد این تعطیلات آبیِ آفتابی بود.

۹۳/۱۰/۰۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه جناب اصفهانی

نظرات  (۶)

۲۰ دی ۹۳ ، ۱۲:۰۹ نفیسه کوهستانی
فاطمه جان،  در حالیکه پسر کوچکم روی پایم بود و میخوابوندمش خیلی عز مطالب رو خوندم و خیلی احساس همدلی کردم مخصوصا مطلبی که در مورد مادری و وقت نداشتن و...  بود، و شاید تنهابودن در شهری که حافظ آشناترین با تو است این جاهایی که گفتی رو چند برابر میکنه، بعضی وقتا دلت برای رفتن به مهمونی حتما برای اینکه خلاص بشی از سوال چی درست کنم تنگ میشه تازه به قول تو خداروشکر که همسرم همراهه ولی هرچیزی جای خودشو داره دیگه، نه؟ برام دعا کن
۲۰ دی ۹۳ ، ۱۱:۴۹ نفیسه کوهستانی
فاطمه جان سلام، از شهر بازی شهر رویاها در اصفهان اطلاعی داری؟ چه جوریه؟شنیدم پارک یا شهربازی خلاقیت هم اصفهان داره،  درسته؟ اگه میتونی راهنمایی کنی ممنون میشم، امیدوارم همت کنم و به زودی دلنوشته های مادری ام را به اشتراک بذارم
پاسخ:
نفیسه عزیز!
خوشحالم که تو هم تصمیم داری بنویسی و امیدوارم خواننده وبلاگت باشم. اگر این شهربازی کنار باغ پرندگان باشه از کنارش رد شدم. تبلیغ پارک خلاقیت را هم در اصفهان دیدم اما فرصت نشد بریم. امیدوارم این بار که به اصفهان رفتیم فرصت بشه جاهای بیشتری را معرفی کنم.
سلام فاطمه جان
تبریک می گم بابت وبلاگ زیر گنبد کبود .
ماشالله پسرت چه قدر بزرگ شده .
امیدورام فرصتی پیش بیاد ( یا بهتر بگم پیش بیاریم ) تا با دوستان یه قراری بزاریم .
پاسخ:
سلام عزیزم! خیلی ممنون! من و پسر همیشه استقبال می کنیم!

سلام

چه سفرنامه خوب و کاملی. تا به حال چندبار اصفهان رفته ام اما با بچه هنوز نه. همسر اصالتا اصفهانی من هم الان تقریبا ماهی یکبار برای قراراهای کاری به اصفهان میرود دلم یمخواهد اینبار با راهنمایی های شما من و ریحانه هم همراهی اش کنیم.

۰۵ دی ۹۳ ، ۱۷:۱۸ آیدین من
فکر میکنم اصفهانی باشید و ساکن تهران...شما تو شهر ما ساکنید و ما تو شهر شما ساکن
ایام به کام
سلام فاطمه جان
خداروشکر که این همه اصفهان بهتون خوش گذشته، من دوست جدیدم، توی روضه همدیگرو دیدیم
تجربه های بچه داریت خیلی مفیده البته من هنوز نی نی ندارم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">